به رویش توده های نرم، بدون درد و غیر سرطانی که مانند قطره اشک در پوشش مخاط بینی یا در سینوس ها آویزانند، پولیپ بینی گفته می شود. پولیپ های بینی ناشی از التهاب مزمن ایجاد می شوند و با آسم، عفونت مکرر، آلرژی، حساسیت به دارو یا برخی اختلالات ایمنی مرتبط هستند. دکتر نادر موسوی جراح بینی گچساران با تکیه بر دانش و مهارت خود قادر است به شما در رفع این مشکل کمک کند.

پولیپ های کوچک بیني ممکن است علائم نداشته باشند. توده های بزرگ تر یا رشد گروهی پولیپ بیني می توانند مجاری بینی شما را مسدود کرده یا منجر به مشکلات تنفسی ، از دست دادن حس بویایی و عفونت های مکرر گردند.
هر فردی می تواند دچار پولیپ بینی شود، اما در بزرگسالان شایع تر است. داروها اغلب می توانند پولیپ بینی را کوچک یا از بین ببرند ، اما گاهی اوقات برای برداشتن آن ها نیاز به جراحی بینی است. حتی پس از درمان موفقیت آمیز ، پولیپ های دماغ اغلب برگشت پذیرند.

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی با تورم و التهاب پوشش مخاط دماغ و سینوس ها همراه است که بیش از 12 هفته طول می کشد و به آن سینوزیت مزمن گفته می شود. با این حال ، ممکن است سینوزیت مزمن بدون پولیپ نیز وجود داشته باشد. پولیپ بیني خود بافتی نرم و فاقد حساسیت است ، بنابراین اگر کوچک باشند ، ممکن است از وجود آن ها آگاه نباشید. رشد گروهی یا یک پولیپ بزرگ ممکن است مجاری تنفسی و سینوس های شما را مسدود کند. علائم و نشانه های رایج سینوزیت مزمن با پولیپ بینی عبارتند از:

• آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم
  • کاهش یا عدم حس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • درد صورت یا سردرد درد
  • در دندان های بالا
  • احساس فشار بر پیشانی و صورت شما
  • خرناس
  • خون ریزی های مکرر بینی

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم شما بیش از 10 روز طول کشید به پزشک مراجعه کنید.
علائم سینوزیت مزمن و پولیپ بینی مشابه بسیاری از بیماری های دیگر از جمله سرماخوردگی است.
در صورت مشاهده موارد زیر ، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

• مشکل جدی در تنفس
  • بدتر شدن ناگهانی علائم تان
  • دوبینی
  • کاهش دید یا محدودیت توانایی حرکت چشم ها
  • تورم شدید در اطراف چشمتان
  • سردرد شدید همراه با تب بالا
  • ناتوانی در ثابت نگه داشت سر

دانشمندان هنوز به طور کامل نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد پولیپ بینی می شوند ، چرا برخی از افراد دچار التهاب طولانی مدت می شوند یا چرا التهاب باعث ایجاد پولیپ در برخی افراد می شود و در برخی دیگر ایجاد نمی شود. تورم در مخاط بینی و سینوس ها ایجاد می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که به پولیپ مبتلا می شوند واکنش سیستم ایمنی متفاوت و نشانگرهای شیمیایی متفاوتی در غشای مخاطی خود دارند تا افرادی که پولیپ ایجاد نمی کنند.
پولیپ بینی می تواند در هر سنی ایجاد شود ، اما بیشتر در بزرگسالان و افراد میانسال شایع است. پولیپ بینی ممکن است در هر جایی از سینوس ها یا مجاری دماغ ایجاد شود ، اما اغلب در ناحیه ای ظاهر می شود که سینوس های نزدیک چشم ، دماغ و استخوان گونه از طریق گذرگاه های پیچ در پیچ به دماغ شما تخلیه می شوند.

عوامل خطر پولیپ بینی

هر شرایطی که باعث التهاب طولانی مدت در مجاری بینی یا سینوس ها شود ، مانند عفونت یا آلرژی ، ممکن است خطر ابتلا به پولیپ بینی را افزایش دهد.
شرایطی که اغلب با پولیپ بینی همراه است عبارتند از:

• آسم
  • بیماری که باعث ملتهب شدن و تنگ شدن مجاری تنفسی می شود.
  • حساسیت به آسپرین
  • سینوزیت قارچی آلرژیک
  • حساسیت به قارچ های معلق در هوا
  • فیبروز کیستیک که یک نوع اختلال ژنتیکی است و باعث ایجاد مایعات غلیظ و چسبنده در بدن می شود .
  • کمبود ویتامین D
  • سابقه خانوادگی شما

پولیپ بینی

عوارض پولیپ بینی

پولیپ بینی می تواند عوارضی شدیدی در پی داشته باشد، زیرا جریان هوای طبیعی و تخلیه مایع را مسدود می کند و همچنین موجب ایجاد التهاب طولانی مدت در فرد شود. عوارض احتمالی عبارتند از:

آپنه انسدادی خواب

این یک بیماری جدی است که در آن شما در طول خواب با اختلال شدید تنفسی رو به رو هستید.

تشدید بیماری آسم

سینوزیت مزمن می تواند آسم را بدتر کند. عفونت های سینوسی پولیپ بینی می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت های سینوسی کند که اغلب عود می کند.

راهکار های پیشگیری

با استفاده از راهکارهای زیر می توانید شانس ایجاد پولیپ بینی یا عود مجدد آن را کاهش دهید.

• از مبتلا شدن به آلرژی و آسم جلوگیری کنید.
  • توصیه های درمانی پزشک خود را رعایت کنید.
  • از تحریک کننده های بینی خودداری کنید.
  • تا آنجا که ممکن است از تنفس مواد معلق در هوا که احتمالاً باعث تورم یا سوزش در بینی و سینوس های شما می شوند ، مانند آلرژن ها ، دود تنباکو ، بخارات شیمیایی و گرد و غبار و بقایای ریز خودداری کنید.
  • بهداشت را رعایت کنید.
  • دستان خود را مرتب و کامل بشویید.
  • خانه خود را مرطوب کنید. استفاده از دستگاه مرطوب کننده ممکن است به مرطوب شدن مجاری تنفسی شما کمک کند ، جریان مخاط سینوس ها را بهبود بخشد و از انسداد و التهاب جلوگیری کند.
  • از شستشو دهنده های بینی استفاده کنید.