به رویش توده های نرم ، بدون درد و غیر سرطانی که مانند قطره اشک در پوشش مخاط بینی یا در سینوس ها آویزانند ، پولیپ بینی گفته می شود. پولیپ های بینی ناشی از التهاب مزمن ایجاد می شوند و با آسم ، عفونت مکرر ، آلرژی ، حساسیت به دارو یا برخی اختلالات ایمنی مرتبط هستند. دکتر نادر موسوی ، بهترین جراح بینی گچساران با تکیه بر دانش و مهارت خود قادر است به شما در رفع این مشکل کمک کند.

پولیپ بینی - دکتر نادر موسوی

پولیپ های کوچک بیني ممکن است علائم نداشته باشند. توده های بزرگ تر یا رشد گروهی پولیپ بیني می توانند مجاری بینی شما را مسدود کرده یا منجر به مشکلات تنفسی ، از دست دادن حس بویایی و عفونت های مکرر گردند. هر فردی می تواند دچار پولیپ بینی شود ، اما در بزرگسالان شایع تر است. داروها اغلب می توانند پولیپ را کوچک یا از بین ببرند ، اما گاهی اوقات برای برداشتن آن ها نیاز به جراحی بینی است. حتی پس از درمان موفقیت آمیز ، پولیپ های دماغ اغلب برگشت پذیرند.

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی با تورم و التهاب پوشش مخاط دماغ و سینوس ها همراه است که بیش از 12 هفته طول می کشد و به آن سینوزیت مزمن گفته می شود. با این حال ، ممکن است سینوزیت مزمن بدون پولیپ نیز وجود داشته باشد. پولیپ بیني خود بافتی نرم و فاقد حساسیت است ، بنابراین اگر کوچک باشند ، ممکن است از وجود آن ها آگاه نباشید. رشد گروهی یا یک پولیپ بزرگ ممکن است مجاری تنفسی و سینوس های شما را مسدود کند. علائم و نشانه های رایج سینوزیت مزمن با پولیپ بینی عبارتند از:

• احتقان بینی که با انسداد و گرفتگی ، نفس کشیدن را برای بیمار سخت می کند.
  • آبریزش بینی که با بروز ترشحات آبکی همراه بوده و نشان دهنده ملتهب شدن مجاری تنفسی است.
  • از دست دادن حس بویایی به دلیل عدم رسیدن مولکول های بو به نواحی دریافت کننده حس بویایی به وجود می آید و حس کردن بو مختل می شود.
  • نفهمیدن مزه غذا که به دلیل کاهش یا از دست دادن حس چشایی ایجاد می شود. مانند حس بویایی ، این حس نیز به دلیل پولیپ بینی رویداد شایعی می باشد.
  • شکل گیری ترشحات پشت گلو که باعث درد یا تحریک در این ناحیه می شود.
  • بروز سردرد که به دلیل فشار ناشی از مسدود شدن سینوس ها رخ می دهد.
  • خر و پف کردن نیز از علائم نسبتا شایع این اختلال بوده که با عدم گردش آزادانه هوا در مجاری بینی مانع از تنفس راحت شده و بیمار هنگام خواب خر و پف می کند.
  • احساس فشار در سینوس ها و صورت به ایجاد احساس فشار یا تورم در نواحی اطراف چشم و بینی منجر می شود که آن را علامتی از شکل گیری پولیپ بینی در نظر می گیرند.
  • حس سنگینی در سر و صورت از دیگر علائم تشخیص پولیپ می باشد. انسداد سینوس های پیرامونی گاهی اوقات به ایجاد چنین حسی در بیماران می انجامد.
  • بروز مکرر عفونت سینوسی که در نتیجه باقی ماندن ترشحات در سینوس ها به دلیل مسدود بودن مجرای بینی رخ می دهد.

از آنجایی که برخی پولیپ ها ممکن است از نوع بسیار کوچک باشند ، علامت قابل مشاهده ای ایجاد نمی کنند. این دسته از موارد در معاینات تصادفی تشخیص داده می شوند. برای تشخیص و درمان این عارضه باید به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه شود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم شما بیش از 10 روز طول کشید به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در گچساران ، مراجعه کنید.
علائم سینوزیت مزمن و پولیپ بینی مشابه بسیاری از بیماری های دیگر از جمله سرماخوردگی است.
در صورت مشاهده موارد زیر ، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

• مشکل جدی در تنفس
  • بدتر شدن ناگهانی علائم تان
  • دوبینی
  • کاهش دید یا محدودیت توانایی حرکت چشم ها
  • تورم شدید در اطراف چشمتان
  • سردرد شدید همراه با تب بالا
  • ناتوانی در ثابت نگه داشت سر

دانشمندان هنوز به طور کامل نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد پولیپ در بینی می شوند ، چرا برخی از افراد دچار التهاب طولانی مدت می شوند یا چرا التهاب باعث ایجاد پولیپ در برخی افراد می شود و در برخی دیگر ایجاد نمی شود. تورم در مخاط بینی و سینوس ها ایجاد می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که به پولیپ مبتلا می شوند واکنش سیستم ایمنی متفاوت و نشانگرهای شیمیایی متفاوتی در غشای مخاطی خود دارند تا افرادی که پولیپ ایجاد نمی کنند.
پولیپ بینی می تواند در هر سنی ایجاد شود ، اما بیشتر در بزرگسالان و افراد میانسال شایع است. پولیپ بینی ممکن است در هر جایی از سینوس ها یا مجاری دماغ ایجاد شود ، اما اغلب در ناحیه ای ظاهر می شود که سینوس های نزدیک چشم ، دماغ و استخوان گونه از طریق گذرگاه های پیچ در پیچ به دماغ شما تخلیه می شوند.

عوامل خطر پولیپ بینی

هر شرایطی که باعث التهاب طولانی مدت در مجاری بینی یا سینوس ها شود ، مانند عفونت یا آلرژی ، ممکن است خطر ابتلا به پولیپ بینی را افزایش دهد. شرایطی که اغلب با پولیپ در بینی همراه است عبارتند از:

• آسم
  • بیماری که باعث ملتهب شدن و تنگ شدن مجاری تنفسی می شود.
  • حساسیت به آسپرین
  • سینوزیت قارچی آلرژیک
  • حساسیت به قارچ های معلق در هوا
  • فیبروز کیستیک که یک نوع اختلال ژنتیکی است و باعث ایجاد مایعات غلیظ و چسبنده در بدن می شود .
  • کمبود ویتامین D
  • سابقه خانوادگی شما

پولیپ بینی - دکتر نادر موسوی

عوارض پولیپ بینی

پولیپ بینی می تواند عوارضی شدیدی در پی داشته باشد ، زیرا جریان هوای طبیعی و تخلیه مایع را مسدود می کند و همچنین موجب ایجاد التهاب طولانی مدت در فرد شود. عوارض احتمالی عبارتند از:

آپنه انسدادی خواب

این یک بیماری جدی است که در آن شما در طول خواب با اختلال شدید تنفسی رو به رو هستید.

تشدید بیماری آسم

سینوزیت مزمن می تواند آسم را بدتر کند. عفونت های سینوسی پولیپ بینی می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت های سینوسی کند که اغلب عود می کند.

راهکار های پیشگیری

با استفاده از راهکارهای زیر می توانید شانس ایجاد پولیپ بینی یا عود مجدد آن را کاهش دهید.

• از مبتلا شدن به آلرژی و آسم جلوگیری کنید.
  • توصیه های درمانی بهترین دکتر گوش و حلق و بینی گچساران ، را رعایت کنید.
  • از تحریک کننده های بینی خودداری کنید.
  • تا آنجا که ممکن است از تنفس مواد معلق در هوا که احتمالاً باعث تورم یا سوزش در بینی و سینوس های شما می شوند ، مانند آلرژن ها ، دود تنباکو ، بخارات شیمیایی و گرد و غبار و بقایای ریز خودداری کنید.
  • بهداشت را رعایت کنید.
  • دستان خود را مرتب و کامل بشویید.
  • خانه خود را مرطوب کنید. استفاده از دستگاه مرطوب کننده ممکن است به مرطوب شدن مجاری تنفسی شما کمک کند ، جریان مخاط سینوس ها را بهبود بخشد و از انسداد و التهاب جلوگیری کند.
  • از شستشو دهنده های بینی استفاده کنید.

پولیپ بینی در کودکان

به صورت معمول پولیپ بینی در بزرگسالان بیشتر شایع می باشد با این حال ممکن است برخی کودکان نیز به این عارضه دچار شوند. کودکان به دلیل پایین بودن سنشان ممکن است به دلیل عدم آگاهی ، درد و ناراحتی بسیاری را تحمل کنند. والدین لازم است نسبت به این موضوع هوشیار باشند. در صورتی که متوجه شدید کودک شما در هنگام خواب خر و پف می کند و یا صدای او از گلو و بینی خارج می شود ، لازم است حتما برای معاینات بیشتر به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید ؛ زیرا این علائم نشان دهنده اختلال و یا تغییر در سیستم تنفسی کودک می باشد. از دیگر علائم پولیپ در کودکان می توان به احساس درد در ناحیه صورت ، آبریزش بینی و اختلال در تنفس از راه بینی اشاره کرد.

چگونه از بروز پولیپ بینی کودکان پیشگیری نماییم ؟

• کودکان به دلیل فعالیت زیادی که در طول روز دارند ، لازم است مایعات بیشتری مصرف نمایند.
  • ساعت خواب کودک خود را تنظیم دهید و سعی کنید تا در یک زمان مشخص استراحت داشته باشد.
  • از نگه داشتن حیوانات خانگی در منزل ، برای حفظ سلامت کودک خود ، پرهیز نمایید.
  • میزان رطوبت اتاق و محیط خانه را کنترل کنید و سعی کنید آن را مرطوب نگه دارید برای این کار می توانید از دستگاه بخور استفاده نمایید.

مواردی که در بالا بیان شد می تواند سبب آلرژی در کودک شود و همانطور که می دانید اصلی ترین علت ابتلا به پولیپ بینی ، آلرژی می باشد.

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی در گچساران با هدف حذف کامل پولیپ و یا کاهش اندازه آن انجام می شود. اولین گام برای درمان تجویز دارو می باشد ، در صورتی که این عارضه بزرگ باشد و یا پاسخ مثبتی از دارو درمانی دریافت نشود ، لازم است برای برطرف کردن این مشکل ، عمل جراحی انجام شود.

تجویز دارو : از جمله داروهایی که برای برطرف کردن پولیپ توسط جراح بینی خوب در گچساران تجویز می شود ، می توان به اسپری های کورتونی اشاره نمود. این نوع از اسپری ها در کاهش التهاب بینی بسیار موثر می باشند. با این درمان می توان اندازه پولیپ را کوچک و حتی حذف نمود. کورتون می تواند به صورت خوراکی و یا تزریقی نیز تجویز شود. اما مصرف کورتون برای طولانی مدت می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد به همین دلیل تنها با مشورت پزشک و در بازه زمانی مشخصی باید مورد استفاده قرار بگیرد. ممکن است در کنار کورتون ، داروهای آنتی بیوتیک برای درمان عفونت مزمن و آنتی هیستامین برای درمان و کنترل آلرژی تجویز شود.

عمل جراحی : اگر مصرف داروها ، در درمان پولیپ بینی ، موثر نباشد. لازم است برای برداشتن پولیپ ، عمل جراحی انجام شود. این عمل بدون ایجاد برش و بخیه بوده و به صورت سرپایی انجام می شود. اگر اندازه پولیپ بزرگ باشد ، جراحی آندوسکوپی و اگر کوچک باشد ، جراحی پولیپکتومی انجام خواهد شد. در گذشته انجام این عمل با ایجاد برش همراه بود در حالی که با روش آندوسکوپی ، نیازی به ایجاد هیچ گونه برش نمی باشد.