جراح بینی یا در واقع راینولوژیست ؛ در جلسه مشاوره و همچنین روز جراحی بینی ، دستورالعمل های دقیقی تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی بینی ارائه می دهد. دکتر نادر موسوی ، بهترین جراح بینی گچساران ، توصیه می کند زیباجویان این دستورالعمل ها را به طور منظم و دقیق دنبال کنند ؛ زیرا نادیده گرفتن این دستورات و مراقبت ها ، خطر عوارض احتمالی ناشی از عمل را افزایش می دهد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر نادر موسوی

گوش دادن به تمامی نکات و توصیه های گفته شده توسط پزشک

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکته در مراقبت های بعد از جراحی بینی گوش دادن به توصیه های پزشک می باشد. چرا که ممکن است بهترین دکتر عمل بینی گچساران ، نکته ای را بیان کند که هیچ کدام از مقالات موجود در سایت ها و صفحات مجازی آن را نگفته باشند. از همین رو توصیه می شود در زمان گوش دادن به این نکات فردی را همراه با خود داشته باشید؛ زیرا ممکن است به دلیل داشتن درد یا باقی ماندن آثار بیهشوی نکته ای را فراموش کنید. معمولا پزشک قبل از مرخص شدن شما از بیمارستان در رابطه با نحوه مصرف دارو ها، نحوه مراقبت از بینی و زمان مراجعه مجدد به ایشان مطالبی را بیان می کند.

  • نحوه استراحت بعد از انجام جراحی

از آن جایی که در زمان جراحی و دوره نقاهت بدن برای بهبودی وضعیت خود انرژی بسیار زیادی را مصرف می کند، نیاز است زیباجو بعد از انجام پروسه در یک هفته ابتدایی به خوبی استراحت کند، زیرا با خوابیدن و استراحت کردن، بدن قادر است انرژی از دست رفته خود را مجددا تامین کند.

اما برای خوابیدن و استراحت کردن نیز باید چندین نکته کوچک را رعایت کرد تا مشکلی برای فرد ایجاد نشود؛ به عنوان مثال فرد نباید بر روی صورت یا پهلو ها بخوابد زیرا باعث ایجاد فشار بر روی ناحیه تحت درمان می شود. متقاضی باید قبل از خواب در اطراف خود چند عدد بالشت قرار دهد تا در هنگام خواب تکان نخورد. باید در زیر سر خود دو عدد بالشت کوچک قرار دهد تا سر بالاتر از قفسه سینه قرار گیرد و زاویه 30 درجه ایجاد شود، این کار باعث بهبود گردش جریان خون و کاهش تورم اطراف بینی خواهد شد.

اگرچه توصیه می شود طی هفته ابتدایی پس از عمل بینی به خوبی استراحت کنید ؛ اما توجه داشته باشید که نباید به صورت مطلق بخوابید و بهتر است در طول روز در منزل به آهستگی پیاده روی کنید تا بدین ترتیب از ریسک لخته شدن خون در پاها پیشگیری به عمل آورده و روند بهبودی را سرعت بخشید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر نادر موسوی

  • استفاده از عینک

یکی دیگر از نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی عدم استفاده از عینک می باشد. استفاده از عینک آفتابی، طبی و حتی چشم بند باعث به وجود آوردن فشار در ناحیه تحت درمان می شود و می تواند موجب افزایش تورم و کبودی یا ایجاد فرورفتگی در استخوان بینی شود که در این صورت فرد به انجام جراحی ترمیمی بینی نیاز پیدا می کند.

به همین علت توصیه می شود تا زمان بهبودی کامل و اجازه از عینک استفاده نکنید. اما لازم به ذکر است در صورتی که نیاز است برای مطالعه حتما از عینک استفاده کنید، می توانید از عینک های مخصوصی که بر روی استخوان بینی قرار نمی گیرند و وزن بسیار سبکی دارند استفاده نمایید. همچنین لازم به ذکر است که به دلیل تورم صورت، پس از انجام پروسه تا زمانی که تورم کاهش پیدا نکرده است به هیچ عنوان از لنز های رنگی و طبی استفاده نکنید.

  •  انجام امور مربوط به دندان پزشکی

به منظور رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ، انجام عصب‌ کشی دندان ممکن است باعث افزایش درد و تورم در ناحیه جراحی شود ؛ بنابراین بهتر است عصب‌ کشی دندان را قبل از جراحی انجام دهید تا از بروز عوارض جدی ‌تر پیشگیری شود . اما ممکن است فردی بعد از انجام این پروسه زیبایی ، دچار دندان درد شده و بخواهد تحت عصب کشی قرار بگیرد .

در این زمان مشاوره با پزشک برای بررسی شرایط بینی شما مهم است و در اغلب موارد توصیه می شود که در صورت لزوم به انجام خدمات دندان پزشکی ، آن را به 3 تا 4 ماه بعد جراحی به تعویق بیندازید . از مهم ترین عوارض انجام عصب کشی بدون مشورت با پزشک می توانیم به :

 افزایش تورم : عصب‌ کشی دندان ممکن است باعث افزایش تورم در ناحیه بینی شود ؛ زیرا در طی آن بیمار باید دهان خود را باز کرده که اینکار به بخیه ها فشار زیادی وارد می کند و ممکن است خونریزی را به همراه داشته باشد .

 تحریک عصب ‌ها : فشارها و تغییرات فیزیکی پس از جراحی ممکن است عصب ‌های دندان را تحریک کنند که منجر به حساسیت بیشتر و درد شدیدتر در ناحیه بینی می شود.

 افزایش خطر عفونت : هر گونه جراحی در ناحیه صورت ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد ، و انجام عصب‌ کشی بلافاصله پس از جراحی ، بروز این خطر را بیشتر کند.

 تأخیر در بهبودی : تمام موارد گفته شده نشانگر این است انجام عصب‌ کشی فرآیند بهبودی را به تعویق انداخته و عوارض آن تا مدت آن تا مدت ها شما را به خود درگیر خواهد کرد .

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر نادر موسوی

مراقبت های بعد از جراحی بینی در زمان خونریزی های احتمالی

چنانچه دچار خونریزی شدید به هیچ عنوان سر خود را بالا نبرید؛ در این زمان تنها لازم است از اسپری که جراح بینی خوب در گچساران ، برای شما تجویز کرده است استفاده نمایید. اگر خونریزی همچنان ادامه داشت همچنان سر خود را به صورت مستقیم نگه دارید و قسمت پایینی بینی تان را به مدت 15 دقیقه فشار دهید.

نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • بعد ازعمل ، فقط داروهای توصیه شده را مصرف کنید و از مصرف خودسرانه دارو خودداری نمایید.
  • تا دو هفته بعد از انجام پروسه درمان ، مصرف داروهای رقیق کننده خون را متوقف نمایید ؛ این داروها رگ های خونی را گشاد می کنند و در نتیجه می توانند تورم و خونریزی را افزایش داده و مدت زمان بهبودی را طولانی کنند.
  • حداقل تا 3 هفته بعد از جراحی بینی در گچساران ، نباید فعالیت های شدید و ورزش های سنگین انجام دهید ؛ زیرا انجام چنین اموری سبب افزایش فشار خون شده و ممکن است خطر خونریزی بینی را به همراه داشته باشند.
  • تا یکماه پس از عمل بینی ، از قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب کنید ؛ چرا که آفتاب زیاد ، باعث تیره شدن جای زخم و افزایش تورم می شود.
  • تا 3 هفته اولیه پس از جراحي بيني ؛ از خوردن غذاهای پرنمک و حاوی ادویه زیاد بخصوص فلفل بپرهیزید ، زیرا نمک سبب تشدید تورم ناشی از عمل شده و ادویه جات منجر به تحریک بینی یا مجاری بینی شده و بدین ترتیب افزایش تورم و کند شدن روند بهبودی را به دنبال خواهند داشت.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر نادر موسوی

سایر نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • تا چند وقت بعد از عمل دماغ ، برای تمیز کردن داخل بینی ؛ صرفا از سرم های شستشوی تجویز شده استفاده کنید و از فرو بردن هر چیزی حتی گوش پاک به داخل بینی خودداری نمایید.
  • تا چند هفته پس از عمل باید از فین کردن ، حرف زدن طولانی مدت ، خندیدن زیاد و مواردی از این قبیل اجتناب نمایید.
  • تا مدتی پس از آن ، با دهان باز عطسه کنید تا فشار داخل بینی شما کاهش یابد.
  • احساس درد بعد از عمل امری طبیعی بوده و بعد از گذشت مدت بسیار کمی از بین خواهد رفت. اما
  • چنانچه درد شدیدی داشتید می توانید با اجازه پزشک از مسکن های تجویز شده استفاده نمایید.
  • به هیچ عنوان سر خود را به سمت پایین خم نکنید.
  • از برقراری رابطه زناشویی با دو هفته بعد از عمل جراحی خودداری کنید، زیرا این عمل باعث ترشح هورمون های هیجان انگیز شده و در نهایت ورم بینی افزایش پیدا می کند.
  • بعد از انجام پروسه ممکن است به مدت 3 الی 4 روز شاهد ترشحات خونی از بینی خود باشید، بهتر است ارامش خود را حفظ کنید و تنها پانسمانی که در زیر بینی قرار داده شده است تعویض کنید.
  • در صورتی که جراح درون سوراخ های بینی بعد از عمل تامپون قرار داده باشد نباید به هیچ عنوان به آن دست زد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر نادر موسوی

اسپلینت بعد از جراحی بینی

  • پس از این پروسه ، آتل مخصوصی به نام اسپلینت بر روی بینی شما قرار داده می شود که به نگه داشتن بینی در موقعیت مناسب کمک می کند.
  • این آتل معمولا باید تا 10 روز بر روی بینی باقی بماند و در روز دهم توسط جراح معالج تان از روی بینی برداشته شود.
  • فقط این نکته را باید به خاطر داشته باشید که طی این بازه زمانی ، اسپلینت به هیچ عنوان نباید خیس یا مرطوب شود ؛ زیرا در این صورت ، استحکام و قوام خود را از دست خواهد داد.
  • لذا قرار گرفتن در وان حمام یا شنا کردن تا چند وقت بعد از عمل دماغ ممنوع می باشد.
  • همچنین 7 الی 10 روز بعد از جراحی ، باید از حمام کردن اجتناب فرمایید ؛ البته طی این دوران می توانید از گردن به پایین خود را بشویید و برای شستشوی موهای تان نیز از روش شستشوی مو در آرایشگاه ها استفاده کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر نادر موسوی

مصرف الکل و سیگار در مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • تا دو هفته پس از عمل بینی در گچساران ، از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.
  • بهبودی پس از هر عمل جراحی انرژی زیادی از بدن می گیرد و این امر به عادت های سالم نیز بستگی دارد.
  • سیگار در گردش خون اختلال ایجاد می کند و باعث می شود اکسیژن و سایر مواد مغذی به ناحیه جراحی نرسند.
  • از آن جا که ترمیم زخم به مقدار زیادی خون غنی از اکسیژن نیاز دارد ، به جرأت می توان گفت که سیگار می تواند روند طبیعی بهبودی را مختل کند.
  • همچنین الکل نیز روند بهبودی را مختل می کند ، بنابراین بهتر است حداقل در مراحل اولیه بهبودی از نوشیدن الکل خودداری کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی در رابطه با کبودی و تورم صورت

کبودی و تورم از عوارض بدیهی جراحی دماغ محسوب می شوند و نگران کننده نیستند ؛ البته شما می توانید طی سه روز ابتدایی پس از عمل برای کاهش کبودی و ورم به وجود آمده و نیز جلوگیری از پیشروی آن ، از کمپرس سرد استفاده کنید به این صورت که چند عدد یخ کوچک را در میان یک حوله تمیز قرار داده و آن را به مدت 5 دقیقه بر روی بینی قرار دهید. ؛ زیرا سرما باعث انقباض رگ های خونی می شود و تورم را کاهش می دهد.
البته مراقب باشید کمپرس را مستقیما روی بینی قرار ندهید ، چرا که ممکن است به طور تصادفی باعث جابجایی استخوان یا غضروف شده و نتیجه جراحی را مخدوش کند.
علاوه بر آن می توانید از میوه های همچون آناناس و آب کرفس و هویچ استفاده کنید.

چسب زدن بعد از عمل بینی

یکی از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی بینی نحوه و زمان چسب زدن به بینی می باشد. به صورت کلی لازم است بعد از برداشتن گچ از روی بینی به مدت 2 ماه از چسب بینی استفاده نمایید. استفاده از چسب علاوه بر کمک به کاهش تورم بینی و محافظت از آن به عنوان یک هشدار عمل می کند تا افراد دیگر مراقب باشند تا ضربه ای به بینی و صورت شما وارد نکنند. بهتر است چسب بینی انتخاب کنید که چسبندگی مناسبی داشته باشد. اگر نگران جوش زدن هستید ، لازم است از چسب های ضد حساسیت که در داروخانه ها به فروش می رسد استفاده نمایید. همچنین حتما در هنگام تعویض چسب پوست بینی خود را با پد الکلی تمیز نمایید برای مدتی اجازه دهید پوست بینی هوا بخورد و سپس مجدد اقدام به زدن چسب روی بینی کنید. لازم به ذکر است تا زمانی که نحوه چسب زدن به بینی را به خوبی نیاموخته اید ، بهتر است برای انجام این کار به پزشک خود مراجعه نمایید.

با عطسه بعد از عمل بینی چه باید کرد ؟

ممکن است برخی افراد بعد از عمل بینی دچار آبریزش و عطسه شوند که این مسئله بیشتر به دلایل آلرژیکی اتفاق می افتد برای کنترل علائم می توانید با مشورت پزشک از داروهای ضد حساسیت استفاده نمایید. توجه داشته باشید که عطسه کردن بعد از عمل بینی می تواند منجر به ایجاد فشار زیادی در بینی شده و سبب خونریزی و مشکلات دیگر شود. به همین دلیل در زمانی که احساس عطسه داشتید لازم است دهان خود را باز کنید تا از طریق دهان عطسه نمایید و بدین ترتیب دیگر فشاری به بینی وارد نمی شود.

از دستکاری کردن بینی خودداری کنید !

یکی از مواردی که متقاضیان عمل بینی باید به آن توجه داشته باشند عدم دستکاری بینی بعد از جراحی می باشد. بینی بعد از عمل دچار تورم زیادی است به ویژه در ماه های اول و این مسئله موجب می شود تا فرم بینی به خوبی قابل مشاهده نباشد ؛ بنابراین لازم است صبور باشید و در برای مشاهده فرم نهایی بینی عجله نکنید.

همچنین باید از دستکاری کردن بینی خودداری کنید. همچنین ممکن است به دلیل ترشحات بینی تنفس کمی سخت باشد. شما هرگز نباید برای تمیز کردن بینی وسیله ای را به داخل بینی خود فرو ببرید چرا که بافت های بینی در حال ترمیم و بازسازی است و این مسئله می تواند خطرناک باشد.

برای شست و شو و تمیز کردن بینی بعد از جراحی بهتر است از سرم های شست و شو و یا اسپری بینی که توسط پزشک تجویز می نماید ، استفاده کنید و به یاد داشته باشید که هرگز فین نکنید!

فین کردن کل ساختار بینی را بر هم ریخته و با فشار آمدن به بافت بینی بخیه های آن را پاره می کند بنابراین باید تا مدتی از فین کردن خودداری کرده و روش دیگری را جایگزین آن کنید . همچنین باید بدانید زمان دقیق فین کردن بعد از انجام این پروسه با توجه به نوع جراحی انجام شده و پیچیدگی های آن متغیر  است .

 چگونه می توان بینی را تمیز کرد؟

در حقیقت روش های مختلفی برای رعایت بهداشت بینی و خارج کردن مخاط آن وجود دارد که در ادامه به نحوه تمیز کردن بینی و مراقبت های بعد از عمل بینی می پردازیم :

پماد پولیسپورین : از مراقبت های بعد از عمل بینی می توانیم به شستشوی بینی توسط پماد پولیسپورین اشاره کنیم که به بهبود عفونت داخل بینی کمک به سزایی می کند و نحوه استفاده از ان به گونه ای است که باید بعد از شستشوی بینی با پراکسید هیدروژن این پماد را داخل بینی بزنید .

نرمال سالین : مسدود شدن راه های تنفسی بینی از طریق مخاط و یا لخته های خونی تا مدتی بعد از رینوپلاستی طبیعی می باشد و برای رهایی از آن ها و تمیز کردن بینی می توانید از محلول نرمال سالین استفاده کنید که رطوبت داخل بینی را نیز حفظ می کند و اسپری های موجود از این محلول برای جلوگیری از ایجاد لخته های مخاطی نیز بسیار مفید است .

پراکسید هیدروژن : پراکسید هیدروژن محلولی ضد عفونی کننده می باشد که سایر آلودگی ها و عوامل بیماری زا را برطرف کرده و برای تمیز کردن بینی گزینه ی مناسبی است . نحوه استفاده از این محلول به گونه ای می باشد که با استفاده از گوش پاک کن اغشته با این محلول می توانید سایر مخاط خشک شده و لخته های خونی را از بین ببرید .

نحوه حمام پس از عمل کردن بینی

بعد از تمام شدن جراحی بینی ، پانسمان و بانداژ بر روی بینی خود دارید و فرد باید به نحو احسنت از آن مراقبت کند. دمای گرم و بخار آب درون حمام می تواند باعث عفونت شود. در نتیجه بهتر است که چند روز ابتدایی بعد از عمل بینی به حمام نروید و یا در صورت نیاز به کمک یکی از عزیزان این کار را انجام دهید که موجب خیس شدن پانسمان نشوید. سعی کنید که در روز های بعدی که می توانید استحمام کنید دمای آب مصرفی ولرم باشد و مدت زمان دوش گرفتن را به حداقل برسانید. این کار می تواند مانع خوبی برای پیشگیری از عفونت باشد و به علاوه می تواند فرد را از بروز خونریزی بینی محفوظ دارد.

عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی چه پیامدهایی دارد؟

جراحی بینی یکی از عمل های زیبایی و درمانی است که به بستری شدن فرد در بیمارستان نیازی ندارد. فرد بایستی تمامی موارد مراقبت های بعد از عمل بینی را در منزل شخصا انجام دهد. از همین رو انجام اصولی این موارد بسیار مهم و ضروری می باشد. حمام کردن نیز یکی از مواردی است که فرد باید با دقت تمام آن را انجام دهد.

نتیجه نهایی و فرم جدید بینی همواره در گرو رعایت درست و اصولی مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد. نحوه عمل کردن بسیار مهم است اما این مراقبت های بعد از آن است که نتیجه نهایی را تثبیت می کند و یا بلعکس فرد می تواند با عدم انجام آنها پیامدهای ناخوشایندی را به وجود بیاورد. به عنوان مثال اگر در دوره ریکاوری فرد از بانداژ و پانسمان بینی مراقبت های لازم را به عمل نیاورد بی شک ممکن است که زمینه ساز عفونت در بینی و زخم ها گردد.