بعد از جراحی پلک یا همان بلفاروپلاستی نیاز است نکاتی را تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی پلک انجام دهید. این نکات را معمولا پزشک بعد از جراحی به شما می گوید. اما در صورتی که این نکات را فراموش کرده باشید یا می خواهید بیشتر از نکات گفته شده بدانید و دوره نقاهت خود را سریع تر بگذرانید می توانید از مقاله پیش رو استفاده کنید. ما در این مقاله بیان می کنیم که چرا انجام مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک اهمیت بالایی دارد و اینکه در این زمان باید چه نکاتی را رعایت کنید پس با ما تا انتهای مقاله دکتر نادر موسوی ، بهترین جراح زیبایی صورت در گچساران ، همراه باشید.

 

مراقبت های بعد از جراحی پلک - دکتر نادر موسوی

 

اهمیت مراقبت های بعد از جراحی پلک

همانقدر که خود بیمار و جراح در نتیجه عمل تاثیر دارند ، مراقبت های بعد از جراحی پلک نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد به عنوان مثال در صورتی که پس از بلفاروپلاستی در گچساران ، شما ندانسته کاری را انجام دهید ممکن است برایتان اتفاق ناگواری پیش بیاید ، از همین رو پزشکان قبل از مرخص کردن شما نکاتی را گوش زد می کند و از شما می خواهد که آن ها را به طور کامل رعایت کنید. لازم به ذکر است که قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید که برای بهبودی و مشاهده نتیجه عمل شما نیاز به زمان دارید و بهبودی در زمان کم امکان پذیر نمی باشد از همین رو به سرعت قضاوت نکنید.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • داشتن همراه

از آنجایی که این پروسه بر روی چشم ها انجام می شود و پس از انجام آن بر روی چشم ها پانسمان قرار داده خواهد شد ، چشم ها به طور کامل باز نمی شود. به همین علت باید شخصی باشد که شما را تا خانه برساند. همچنین بهتر است همراه شما تا یک الی دو روز بعد از مرخص شدن نیز همراه شما باشد ؛ چرا که بیشترین درد و ناراحتی مربوط به چند روز اول است و به مرور زمان کاهش یافته و برطرف خواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی پلک - دکتر نادر موسوی

  • حمام کردن بعد از بلفاروپلاستی

یکی از مهم ترین موارد مراقبت های بعد از جراحی پلک استحمام می باشد. به طور معمول بخیه ها یک الی دو هفته بعد از عمل کشیده می شوند ، پس بهتر است تا زمانی که گاز ، پانسمان یا نوار های استری بر روی چشم های شما هستند از استحمام کامل خودداری فرماید و صرفاً شستشوی بدن را از گردن به پایین انجام دهید. برای شستشوی مو ها نیز توصیه می شود از تکنیک آرایشگر ها استفاده کنید و مو های خود را بشوید. لازم به گفت است که در این حین از تماس کف و آب به چشم ها جداخودداری فرمایید. پس از برداشتن پانسمان ها و بهبودی کم می توانید به طور کامل حمام کنید و برای شستشوی مو ها از شامپو استفاده کنید.

  • زمان بهبود زخم

باید توجه داشته باشید که در جراحی زیبایی پلک لایه ها و بافت های زیرین پوست دست خوش تغییرات بسیار زیادی قرار می گیرند از همین بابت بهبود زخم ها به زمان بسیار زیادی احتیاج دارد. پروسه ترمیم لایه های زیرین پوست پلک کمی طولانی تر و کند تر می باشد به همین خاطر است که پس از عمل پلک ها کمی سخت و منقبض شده به نظر می آیند و فرد نمی تواند به طور کامل پلک هایش را باز کند. اما باید بدانید که بعد از حدود 4 تا 6 ماه این مشکل برطرف خواهد شد.

  • شستشوی صورت

همانطور که گفته شد تا زمانی که پانسمان بر روی چشم ها است بهتر است با آب تماس نداشته باشید و تنها اطراف محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز کنید. پس از آن نیز می توانید برای تمیز کردن محل جراحی از آب و صابون و ماساژ بسیار کم برای شستشو استفاده کنید.

مراقبت های بعد از جراحی پلک - دکتر نادر موسوی

  • لنز

در صورتی که از لنز استفاده می کنید باید بدانید که بهتر است تا قبل از بهبودی کامل آن ها را کنار بگذارید. اما به طور کل با اجازه پزشک می توانید بعد از دو هفته بر روی چشم های خود قرار دهید.

  • عدم ایجاد فشار

بهتر است در دو هفته اول بعد از جراحی از مالیدن و فشار دادن چشم ها بپرهیزید همچنین در شب ، هنگام خواب یا استحرات از چشم بند ها استفاده نکنید. چرا استفاده از آن باعث ایجاد فشار بر روی چشم ها می شود.

  • مصرف دارو

مهم ترین نکته در مراقبت های بعد از جراحی پلک مصرف به موقع و منظم دارو ها می باشد. پزشک پس از جراحی برای کاهش درد و افزایش سرعت بهبودی دارو های را برای شما تجویز می کند که بهتر است آن ها را به موقع و مرتب استفاده کنید.

مراقبت از محل برش های جراحی پلک

  • بعد از انجام جراحی زیبایی پلک در گچساران ، لازم است نواحی برش ها را تا 3 بار در روز به آرامی تمیز نمایید.
  • پمادهایی به منظور ترمیم و بهبود زخم ها ، جلوگیری از عفونت و تسکین درد تجویز خواهد شد که لازم است به صورت مرتب در بازه زمانی مشخص شده استفاده نمایید.
  • توصیه می شود از قطره های چشمی تجویز شده برای مرطوب نگه داشتن چشم های خود استفاده کنید.
  • به مدت 10 روز از آرایش کردن خودداری نمایید.

رانندگی کردن بعد از بلفاروپلاستی

توصیه می شود تا زمان بهبودی از رانندگی کردن خودداری نمایید ؛ زیرا به دلیل پماد ها و مسکن هایی که در این دوران استفاده می کنید کمی تاری دید ایجاد می شود و ممکن است احساس خواب آلودگی داشته باشید به همین دلیل لازم است از رانندگی کردن خودداری کنید. همچنین توصیه می شود هنگام خروج از منزل حتما از عینک آفتابی با uv مناسب استفاده نمایید.

رژیم غذایی بعد از جراحی پلک

  • بهتر است بعد از عمل جراحی پلک در گچساران ، رژیم غذایی سبکی داشته باشید و از مواد غذایی آبکی و نرم استفاده نمایید تا از کم آبی بدن نیز پیشگیری شود.
  • توصیه می شود از پروتئین ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. استفاده از پروتئین ها ، ویتامین ها موجب می شود تا دوره بهبودی با سرعت بیشتری انجام شود و زخم ها زودتر ترمیم شوند.
  • به دلیل کاهش فعالیت بعد از عمل ممکن است برخی افراد به یبوست دچار شوند. برای جلوگیری از این عارضه حتما در رژیم غذایی خود فیبر کافی و میوه و سبزیجات استفاده نمایید. همچنین نوشیدن آب و مایعات بسیار توصیه می شود.

سایر نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • از خم شدن ، بلند کردن اجسام سنگین و همچنین ورزش کردن باید خودداری شود.
  • توصیه می شود به میزان کافی استراحت کنید.
  • از کمپرس یخ برای کاهش تورم نواحی چشم کمک بگیرید.
  • مصرف نمک را در مواد غذایی خود کاهش دهید.
  • از دستکاری کردن ، خارش و یا ماساژ دادن چشم ها پرهیز کنید.