از آنجایی که لوزه ها یکی از مهم ترین اعضای بدن می باشند، مهم است که بعد از جراحی لوزه تا زمان بهبودی کامل نکاتی را تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی لوزه انجام داد تا هم بیمار سریع تر بهبود پیدا کند و هم لوزه ها دچار عفونت نشوند. به همین علت پس از انجام جراحی، جراح نکاتی را بیان می کند که بیمار پس از مرخص شدن باید آن ها را به طور کامل انجام دهد.

انواع عفونت در لوزه ها پس از انجام جراحی

همانطور که گفته شد ممکن است لوزه ها در صورت رعایت نکردن نکات مراقبت های بعد از جراحی لوزه توسط بیمار دچار عفونت شوند. این عفونت ها به دو دسته حاد و عود کننده تقسیم می شود. عفونت های حاد معمولا بین 4 روز تا دو هفته طول می کشند، اما عفونت های عود کننده باعث می شوند فرد در طول سال و در زمان های مختلف به انواع عفونت ها دچار شود.

برای تشخیص این که فرد به چه نوع عفونتی مبتلا است لازم است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

• ورزش

یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی لوزه این است که بیمار نباید تا 12 الی 14 ساعت بعد از عمل فعالیت های شدید بدنی انجام دهد و بدن را خسته کند. زیرا این ورزش ها باعث افزایش فشار خون و در نتیجه خونریزی زخم های گلو می شوند.  از همین رو بهتر است پس از آن به مدت  2 الی 3 روز در خانه بماند و استراحت کند. و پس از آن شروع به پیاده روی، وزنه برداری سبک و دوچرخه ثابت کند.

• مصرف دخانیانت و نوشیدنی های الکی

از مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکی جدا خودداری فرمایید، چرا که مصرف آن ها باعث اختلال در دیواره عروق خونی خواهد شد و در نتیجه این عمل باعث کند شدن روند بهبودی می شود.

• دارو

پزشک برای کاهش یا تسکین درد دارو های را تجویز می کند که بیمار باید آن ها را به صورت منظم و به موقع مصرف کند. یکی از این دارو ها مسکن می باشد که برای استفاده از آن نباید حتماً تا زمان تشدید شدن درد صبر کرد. اگر می دانید که در هنگام غذا خوردن دچار درد شدید می شوید بهتر است قبل از شروع به غذا خوردن مسکن را مصرف کنید. لازم به ذکر است که در این زمان مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین مطلقاً ممنوع می باشد چرا که این دارو ها خطر خونریزی را افزایش می دهند.

• سرما خوردگی

در صورتی که شاهد علائم و نشانه های سرما خوردگی در بدن خود بودید سریعاً به پزشک مراجعه فرمایید و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب فرمایید.

• تغذیه

پس از انجام این جراحي بهتر است تا یک الی دو هفته از مایعات و غذاهای آبکی مانند سوپ و آش استفاده نمایید و پس از آن با دستور پزشک به آرامی مصرف خوراکی هایی از جمله کیک خامه ای، شیر برنج و فرنی شروع کنید. حتما به یاد داشته باشید که این غذا ها باید ولرم به طوری که نه داغ و نه خیلی سرد باشند.

تا زمان بهبودی از مصرف خوراکی های از قبیله پفک، آجیل، نان تست، ذرت بو داده، بیسکوبیت، غذاهای پر ادویه و داغ و همچنین میوه های ترش و اسیدی همانند پرتغال خودداری کنید.

می توانید در این دوران برای افزایش میزان ترشح بزاق دهان از خوراکی های مانند آدامس، ژله، شیر سرد، آب و بستی استفاده فرمایید.

سایر نکات مراقبت های بعد از جراحی لوزه

• تا یک هفته پس از جراحی حتما برای انجام چکاپ به پزشک خود مراجعه فرمایید.
  • دهان خود را روزانه به طور مرتب با سرم های مخصوص شستشو دهید.
  • تا 6 ساعت پس از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • پیشنهاد می شود در کنار خود یک عدد دستگاه بخور سرد قرار دهید تا هوای محیط اطراف شما را مرطوب کند. چرا که نفس کشیدن از راه دهان باعث خشک شدن گلو و دهان شده و موجب ایجاد درد می شود.
  • آب به مقدار بسیار زیاد بنوشید تا پروسه بهبودی سریع تر شود.
  • بهتر است تا چندین روز  بعد از عمل از صاف کردن گلو، سرفه و عطسه کردن اجتناب فرمایید. چرا که این امر باعث ایجاد فشار و وارد شدن ضربه به لوزه می شود.
  • ممکن است پس از عمل مدفوع شما سیاه رنگ باشد یا استفراغ شما به رنگ قهوه ای باشد. در این صورت آرامش خود را حفظ کنید و نگران نباشید چرا که این مسئله به دلیل خونی که در هنگام جراحي قورت داده شده است به وجود می آید.