آیا می دانید که برای ماندگاری بیشتر و همچنین سرعت دوره نقاهت بایستی به توصیه های دکتر نادر موسوی بهترین جراح پلاستیک بینی و صورت در گچساران ، برای مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس دقت بسزایی داشته باشید؟! بله درست متوجه شده اید. برای اینکه بتوانید نتیجه به دست آمده از روش جوانساز پوست را تثبیت کنید بایدها و نبایدهایی را که دکتر تزریق بوتاکس به شما توصیه می کند را به درستی و اصولی رعایت کنید. دقت داشته باشید که انجام صحیح این موارد می تواند مفید باشد و برخلاف آن اگر موارد را دقیق انجام ندهید ممکن است که پیامدهای منفی را برای فرد به همراه داشته باشد.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

 

بعد از تزریق بوتاکس ،  نیاز است دستوراتی را تحت عنوان مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس رعایت نمایید، با رعایت این نکات می توان نتیجه بهتری را حاصل نمود و از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کرد. این نکات مراقبتی عبارت اند از :

  • فعالیت فیزیکی نداشته باشید.
  • از قرار گرفتن در معرض حرارت خودداری کنید.
  • از نوشیدن الکل و مصرف داروهای مسکن خودداری کنید .
  • بر روی ناحیه درمان چیزی نگذارید.
  • بعد از درمان دراز نکشید.
  • صورت خود را لمس نکرده و ناحیه درمان را ماساژ ندهید.

اهمیت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

همانقدر که انتخاب یک پزشک ماهر و با تجربه بر روی روند تزریق تاثیر بسیار زیادی دارد، انجام منظم و صحیح تمامی نکات مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس توسط متقاضی می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و نتیجه آن را ایدآل تر سازد. به عنوان مثال در صورتی که فرد پس از انجام فرایند به صورت خود یا محل تزریق فشار وارد کند، ممکن است باعث حرکت ماده تزریقی و در نتیجه ایجاد مشکل در فرد شود. از همین رو توجه به این نکات مراقبتی از چندین جهت حائز اهمیت می باشد که عبارت اند از:

  • رسیدن به بهترین نتیجه
  • در امان ماندن از عوارض جانبی تزریق
  • محافظت از سلامتی خود
  • کاهش مدت زمان دوره نقاهت
  • افزایش میزان ماندگاری و داوم ماده بوتاکس

بلافاصله بعد از تزریق ماده بوتاکس چه اتفاقی می افتد ؟

بعد از انجام این پروسه ، اندکی قرمزی و تورم را تجربه خواهید کرد ، ولی این قرمزی و تورم بعد از چند ساعت فروکش می کند. بیشتر بیماران ، هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند. با انجام نکات مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، دوران نقاهت کوتاه خواهد شد و این امکان را برای شما ایجاد خواهد کرد که هر چه سریع تر فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید. نتایج بین 12 تا 16 ماه ماندگار خواهد بود. وقتی خطوط ریز و چین و چروک ها دوباره پدیدار می شوند ، شما می توانید درمان دیگری را انجام دهید. بعد از تزریق بوتاکس در گچساران ،  نیاز است دستوراتی را تحت عنوان مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس را رعایت نمایید، با رعایت این نکات می توان نتیجه بهتری را حاصل نمود و از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کرد. این نکات مراقبتی عبارت اند از :

  • فعالیت فیزیکی نداشته باشید.
  • از قرار گرفتن در معرض حرارت خودداری کنید.
  • از نوشیدن الکل و مصرف داروهای مسکن خودداری کنید .
  • بر روی ناحیه درمان چیزی نگذارید.
  • بعد از درمان دراز نکشید.
  • صورت خود را لمس نکرده و ناحیه درمان را ماساژ ندهید.

 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

بعد از تزریق بوتاکس از چه کارهایی اجتناب کنیم ؟

  • کبودی بعد از تزريق ، امری عادی می باشد ، ولی انجام اقداماتی جهت کنترل عوارض جانبی آن ، حائز اهمیت است ؛ اگر قصد دارید بعد از ظهر روز تزريق به بیرون از منزل بروید ، بهتر است چند روز دست نگه دارید .
  • از انجام ورزش های فیزیکی خودداری کنید.
  • ما توصیه می کنیم بعد از انجام پروسه ، حداقل به مدت 24 ساعت ، از شرکت در هر ورزش فیزیکی خودداری کنید.
  • ممکن است در هنگام شرکت در ورزش های فیزیکی ، با لمس تصادفی صورت ، باعث افزایش کبودی شوید.
  • بعد از تزریق  ، بهتر است به منظور اطمینان از محافظت از صورت ، چند روز دست نگه دارید و ورزش نکنید ؛ هر چند احتمال زمین خوردن شما و آسیب دیدن صورت تان کم است ، ولی بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید.
  • برای رعایت نکات مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس لازم است افراد از مصرف الکل و داروهای مسکن خودداری کنند.
  • اگر قصد نوشیدن الکل بعد از انجام  این روش را دارید ، بهتر است از این کار خودداری کنید ؛ همچنین نباید داروهای مسکن مصرف کنید.
  • مشکل استفاده از داروهای مسکن یا نوشیدن الکل بعد از انجام این روش این است که این دو ماده ، هر دو رقیق کننده خون هستند و می توانند کبودی ناشی ازتزریق را تشدید کنند.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

سایر مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

  • از قرار گرفتن در معرض حرارت خودداری کنید.
  • به مدت 24 ساعت بعد از درمان ، از گرفتن حمام آفتاب و قرار گرفتن در معرض حرارت شدید ، خوداری کنید.
  • از لمس کردن صورت و ماساژ دادن ناحیه درمان ، خودداری کنید.
  • تمایل به لمس کردن صورت بعد از انجام پروسه ، وسوسه برانگیز است ، ولی لمس کردن صورت می تواند نتایج روند شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • پزشک ، جهت کسب اطمینان از اجرای صحیح روند تزریق ، دقت بالایی را به کار می برد. از آنجایی که بوتاکس ، روندی است که ماهیچه های صورت را برای جلوگیری از شل شدن ، بی حس می کند ، به حال خود رها کردن آن برای بر جای گذاشتن اثر جادویی اش ، الزامی می باشد.
  • از مهم ترین موارد مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس لمس کردن صورت می باشد که گاهی باعث حرکت آن به نواحی دیگر صورت می شود و این موفقیت درمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • ما توصیه می کنیم که بعد از انجام این روش ، حداقل به مدت 24 ساعت صورت خود را لمس نکنید.
  • از پوشیدن هدبند محکم خودداری کنید.
  • بعد از تزریق در پیشانی ، از پوشیدن هر چیزی مثل کلاه یا هدبند که محکم روی پیشانی شما قرار بگیرد ، خودداری کنید.

 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

آرایش کردن بعد از تزريق بوتاکس

  • اگر مطمئن نیستید که بعد از انجام اين روش می توانید آرایش کنید یا خیر ، باید بگوییم که خیلی خوش شانس هستید.
  • بله. شما بعد از این پروسه می توانید اندکی آرایش کنید ، البته باید به خاطر داشته باشید که نباید به صورت ، فشار زیادی وارد کنید.
  • همچنین می توانید  مراقبت های نرمال پوست را انجام دهید ؛ ما پیشنهاد می کنیم که صورت خود را محکم لمس نکنید و به آن فشار نیاورید ؛ در حالت ایده آل ، باید بعد از درمان ، از لمس کردن صورت به مدت 24 ساعت خودداری کنید.
  • به مدت 72 ساعت بعد از درمان ، از آب نیمه گرم و تمیز کننده ملایم برای شستشوی صورت استفاده کرده و صورت خود را به آرامی با پد خشک کنید.
  • بعد از آن پوست تان نسبت به حالت عادی ، خشک تر به نظر می رسد ؛ برای بازیابی سطوح رطوبت نرمال پوست ، از سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید.
  • از آنجایی که در درمان های صورت ، این ناحیه مالش داده شده و ماساژ داده می شود ، ما توصیه می کنیم که بعد از انجام تزریق، حداقل به مدت 2 هفته ، درمان های حرفه ای صورت را به تعویق بیندازید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

توجه به نحوه خواب از مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس نحوه خوابیدن درست می باشد. البته لازم به ذکر است که از آن جایی که اگر فرد در حالت دراز کشیده یا خم شده قرار بگیرد تاثیر نیروی جذابه بر روی بدن بیشتر شده و باعث تکان خوردن مواد تزریق شده به پوست و جا به جایی آن ها خواهد شد، توصیه می شود برای مدت طولانی دراز نکشید. با این حرکت ممکن است این ماده وارد چشم ها شود و عوارض شدیدی همچون افتادگی پلک، کاهش دید و دوبینی را به وجود آورد.

بهبود عوارض به وجود آمده بر اثر آن ممکن است بیشتر از 3 ماه طول بکشد. حال برای این که این مشکلات و عوارض برایتان به وجود نیاید بهتر است نحوه درست خوابیدن بعد از آن را یاد بگیرید. بهتر است در چندین روز اول به هیچ عنوان بر روی صورت، دمر یا به پهلو نخوابید و حتما به صورت طاق باز و بر روی پشت خود دراز بکشید تا از ایجاد هر گونه ناهواری در زیر پوست پیشگیری کنید.

برای استراحت دو عدد بالشت کوچک در زیر سر خود قرار دهید تا بین چانه و قفسه سینه شما زاویه 30 الی 40 درجه به وجود آید. همچنین از خم کردن سر به عقب نیز خودداری فرمایید. لازم به ذکر است که این ماده در زیر پوست تمامی افراد حرکت نمی کند، اما این موضوع دلیل برای عدم رعایت نکات مراقبتی بعد از آن نخواهد شد.

نحوه شستن صورت بعد از تزریق بوتاکس

در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، یکی از توصیه های مهم در ارتباط با نحوه شستشوی پوست صورت می باشد. بهتر است که دمای آب مورد استفاده نباید بالا باشد ، بلکه بهترین دما آب ولرم است که می توان با آن به آرامی پوست صورت و یا ناحیه تحت درمان را شستشو داد. از شوینده مناسب پوست خود استفاده کنید. در زمان شستشو بهتر است که فشاری به پوست وارد نکنید و به حالت دورانی این حرکت را انجام دهید.

 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

 

محدودیت در مصرف نوشیدنی های گرم بعد از تزریق بوتاکس

مصرف چای و نوشیدنی‌ های داغ بعد از تزریق بوتاکس می‌ تواند تأثیرات منفی بر نتایج این درمان داشته باشد در نتیجه برای مراقبت های بعد از تزیرق بوتاکس به طور خاص لازم است که از مصرف نوشیدنی های گرم خودداری شود ؛ زیرا :

کاهش اثر بوتاکس : گرما می ‌تواند باعث کاهش اثر بوتاکس شود. بوتاکس یک پروتئین است که با گرما و حرارت می‌ تواند تجزیه شده و از بین برود ، در نتیجه اثر مطلوبی که از تزریق بوتاکس انتظار می ‌رود ، ممکن است کاهش یافته یا حتی از بین برود.

افزایش جریان خون : نوشیدنی‌ های داغ می ‌توانند باعث افزایش جریان خون در صورت شوند. این موضوع می ‌تواند باعث حرکت بوتاکس از محل تزریق به مناطق دیگر شود که منجر به کاهش اثر درمان در ناحیه مورد نظر و حتی ایجاد عوارضی مانند افتادگی پلک‌ ها یا تغییرات ناخواسته در عضلات صورت شود.

التهاب و تحریک پوست : گرمای ناشی از مصرف نوشیدنی‌ های داغ می‌ تواند باعث التهاب و تحریک پوست شود. این موضوع به ویژه در افرادی که پوست حساسی دارند ، می ‌تواند مشکل‌ساز باشد و باعث تورم و قرمزی در ناحیه تزریق بیشتر کند.

ممنوعیت بند انداختن صورت از مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

بند انداختن صورت از دیگر ممنوعیات بریا رعایت مراقبت های بعد از تزیرق بوتاکس است ؛ زیرا این کار می‌ تواند مشکلاتی را ایجاد کند که بر نتایج تزریق تأثیر منفی بگذارد :

پخش شدن بوتاکس : بند انداختن می ‌تواند باعث حرکت بوتاکس از محل تزریق به مناطق دیگر صورت شود. این مسئله ممکن است منجر به نتایج ناخواسته‌ ای مانند ضعف عضلات در مناطق نامناسب یا تغییرات غیرمنتظره در ظاهر شود.

خطر کبودی و ورم : پوست و عضلات بعد از تزریق بوتاکس حساس‌ تر هستند. بند انداختن می‌ تواند باعث تحریک پوست و ایجاد کبودی و ورم بیشتر در ناحیه تزریق شود ، که این موضوع ممکن است زمان بهبودی را طولانی‌تر کند و ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند.

جلوگیری از بهبودی : انجام بند انداختن بلافاصله بعد از بوتاکس می ‌تواند فرآیند بهبودی را مختل کند. برای اینکه بوتاکس بهترین نتایج را داشته باشد ، باید به عضلات و پوست زمان داده شود تا به آرامی به درمان واکنش نشان دهند.

بهترین زمان مشاهده نتیجه تزریق بوتاکس

طبیعتا افرادی که روش جوانسازی و زیبایی پوست را انتخاب می کنند عجله بسیاری برای مشاهده نتیجه نهایی دارند و می خواهند ببینند که چه تغییراتی داشته اند. بعد از تزریق بوتاکس تغییرات قابل مشاهده است اما اگر ورزش های گفته شده دکتر را اصولی انجام دهید می توانید نتیجه نهایی را به طور دقیق و کامل مشاهده کنید. در ضمن چند مورد دیگر می تواند بر مدت زمان مورد نیاز برای مشاهده نتیجه پایانی قابل توجه است. اعم از : میزان بوتاکس تزریقی ، بهبود ایرادات سطحی یا عمقی پوست و تعداد دفعات تزریق همگی این موارد می توان بر زمان مشاهده نتیجه نهایی موثر باشد.

سوالات متداول

  • بعد از تزریق بوتاکس در پیشانی چه باید کرد ؟

بسیاری از بیماران تصور می کنند که پیشانی شان بعد از تزریق ، بطور کامل منجمد می شود. حرکت پیشانی بعد از تزريق بوتاكس ، کاملاً نرمال می باشد. هدف کلی از انجام این کار، از کار انداختن کامل ماهیچه های صورت نمی باشد و نمایان شدن نتایج ، گاهی به چند روز زمان نیاز دارد.

  • در صورت عدم رعایت صحیح مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که ماده بوتاکس یک سم بوتولینوم می باشد، بعضی از افراد نگرانی های مختلفی در رابطه با انجام آن دارند. به طور کلی می توان گفت هدف اصلی از انجام این روش از بین بردن چین و چروک های ریز و درشت روی پوست است و این سوال که آیا در صورتی که نکات مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس را رعایت نکنیم آسیبی به عضلات وارد می شود یا خیر؟ جای بحث دارد. در شرایطی که نکات مراقبتی را به خوبی رعایت نکنید ممکن است برای شما عوارض شدیدی به وجود آید، یکی از این عوارض عفونت می باشد. به همین علت توصیه می شود برای مراقبت از خود و عدم بروز عوارض جانبی شدید حتما نکات مراقبتی ذکر شده را رعایت فرمایید.