درباره درمان سینوزیت چه می دانید ؟

درمان سینوزیت : سینوس ها حفره های توخالی در استخوان گونه ، پیشانی ، اطراف چشم، پل بینی و پشت بینی هستند که مستقیم جلوی مغز قرار دارند.

این حفره های طبیعی ؛ با لایه نازک مخاطی پوشیده شده اند و گرد وغبار ، میکروب ها و سایر ذرات را تصفیه می کنند.

مخاط تولید شده توسط سینوس ها معمولاً از طریق کانال های کوچک در بینی تخلیه می شود.

در بیماری سینوزیت ، این کانال ها مسدود می شوند زیرا لایه های سینوس ملتهب هستند.

حال آن که وقتی تخلیه طبیعی مخاط مسدود می شود ، می تواند عفونت ایجاد کند.

سینوزیت چیست ؟

سینوزیت ، یک بیماری شایع است که در آن پوشش سینوس ها ملتهب شده و معمولاً در اثر عفونت ویروسی ، میکروبی یا قارچی ایجاد می شود.

سینوزیت خفیف ،اغلب بعد از دو یا سه هفته بهبود می یابد ؛ اما سینوزیت حاد ، حدودا تا چهار هفته طول می کشد.

سینوزیت ، بیشتر موارد به صورت سرماخوردگی شروع می شود و علائم آن ، اغلب بعد از یک هفته تا ده روز برطرف می شوند.

التهاب سینوس ، عموما منشا عفونت میکروبی دارد و گاهی براثر عفونت قارچی یا ویروسی ایجاد می شود.

لازم به ذکر است در صورتی که علائم سینوزیت ، بیش از 12 هفته یا سه ماه طول بکشد ؛ سینوزیت مزمن خواهد بود.

سینوزیت ، قابل پیشگیری نیست ؛ اما استفاده از واکسن آنفولانزا می تواند ابتلا به عفونت سینوس ها را کاهش دهد ، البته این مسئله هنوز ثابت نشده است.

علائم سینوزیت

سینوزیت معمولاً پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی رخ می دهد. در صورت سرماخوردگی مداوم و بروز علائم زیر ممکن است دچار سینوزیت شوید.

ترشحات سبز یا زرد رنگ از بینی، انسداد بینی، درد و حساسیت در اطراف گونه، چشم یا پیشانی، سردرد سینوسی، تب بالا – 38 درجه سانتیگراد یا بیشتر، دندان درد، کاهش حس بویایی، بوی بد دهان (هالیتوز) را می توان از علائم عفونت سینوس ذکر کرد.

کودکان مبتلا به سینوزیت ممکن است از دهان نفس بکشند و در تغذیه مشکل داشته باشند. گفتار آنها ممکن است تودماغی به نظر برسد (گویا سرماخوردگی دارند).

دلایل سینوزیت

سینوزیت معمولاً نتیجه انتشار سرماخوردگی یا ویروس آنفولانزا از مجاری فوقانی تنفسی به سینوس ها است. دندان آلوده یا عفونت قارچی نیز می تواند گاهی اوقات باعث التهاب سینوس ها شود.

درمان سینوزیت

چگونه عفونت سینوس تشخیص داده می شود ؟

اگر عفونت سینوس بیش از هشت هفته طول بکشد یا به درمان استاندارد آنتی بیوتیکی مقاوم باشد، سی تی اسکن سینوس می تواند در تشخیص عارضه کمک کند. درحین معاینه روزنه های بینی یا سینوس، پزشک از یک لوله بلند و باریک قابل انعطاف در داخل بینی استفاده می کن طریق بینی وارد می شود.

کشت مخاط ؛ اگر عفونت سینوس مزمن باشد یا بعد از چندین بار مصرف آنتی بیوتیک بهبودی حاصل نشود، کشت مخاط ممکن است به تشخیص علت عفونت کمک کند.

آزمایش های تصویربرداری ام آر آی، اشعه ایکس، سی تی اسکن می تواند به تشخیص بیماری کمک کند

نمونه برداری: عفونت قارچ می تواند به استخوان مجاور نفوذ کند و خطر ابتلا به این عفونت بسیار جدی است.

درمان سینوزیت

نکته اصلی در درمان کشف علت است. به عنوان مثال ، اگر سینوزیت به دلیل آلرژی باشد، پس احتقان دهنده ها به تنهایی کمک زیادی نخواهند کرد.

بهترین روش درمان سینوزیت ، اغلب ترکیبی از روش های مختلف دارویی است.

آنتی بیوتیک در درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود. عفونت ویروسی به این دارو مقاوم است.

داروهای ضد احتقان و رقیق کننده ترشحات میزان مخاط در سینوس را کاهش می دهد. اسپری بینی ضد احتقان نیز استفاده می شود.

بسیاری از موارد سینوزیت به دلیل آلرژی های کنترل نشده است. داروهای ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین و پرهیز از عوامل محرک کمک می کند.

درمان سینوزیت با جراحی

سینوزیت ، در بسیاری از موارد بدون مداخله پزشکی از بین می رود.

در موارد مقاوم به درمان یا دارو ، جراحی آندوسکوپی سینوس ممکن است یک گزینه باشد. پزشک از آندوسکوپ برای معاینه بافت داخل بینی استفاده می کند.

• بعد از جراحی سینوزیت ، از مرطوب کننده هوا در منزل استفاده کنید.
  • می توانید در حمام بنشینید و در بخار نفس بکشید. ( بخار ، مجاری بینی متورم را تسکین می دهد. )
  • نوشیدن فراوان مایعات به نازک شدن مخاط کمک می کند و انسداد سینوس را کاهش می دهد ؛ لذا پس از جراحی سینوس ، به میزان فراوان آب بنوشید.
  • نوشیدنی های الکلی تورم را تشدید می کنند ، لذا پس از جراحی سینوزیت از مصرف الکل خودداری نمایید.