عمل جراحی لوزه

جراحی لوزه : لوزه ها دو غده کوچک لنفاوی هستند که در دو طرف پپشت گلو قرار دارند و به عنوان یک مکانیسم دفاعی ، عمل کرده و به جلوگیری از عفونت بدن کمک می کنند و بدین منظور ، گلبول های سفید را در خود جای می دهند ؛ البته گاهی اوقات خود لوزه ها نیز آلوده می شوند ، هنگامی که لوزه ها آلوده شوند ، بیماری لوزه اتفاق می افتد.

دوره های مکرر التهاب لوزه ، می تواند دلیلی برای جراحـی لوزه باشد.

جراحـی لوزه ، همچنین می تواند درمانی برای مشکلات تنفسی ؛ مانند خروپف شدید و آپنه خواب ، خونریزی لوزه و سرطان باشد.

التهاب لوزه چیست ؟

التهاب لوزه ، نوعی عفونت لوزه است که می تواند باعث ایجاد تورم در لوزه و گلودرد شود.

التهاب لوزه ؛ معمولا به دلیل عفونت ویروسی یا به ندرت عفونت باکتریایی ایجاد می شود و یک بیماری شایع در کودکان ، نوجوانان و جوانان محسوب می شود.

التهاب لوزه در هر سنی ممکن است رخ دهد و یک بیماری شایع در دوران کودکی است.

این بیماری مسری است و می تواند توسط انواع ویروس ها و باکتری های متداول ایجاد شود ، مانند باکتری های استرپتوکوک ، که باعث گلودرد می شود.

التهاب لوزه ناشی از استرپتوکوک گلو ، در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض جدی شود.

جراحی لوزه

علائم التهاب لوزه

• گلودرد
  • تورم لوزه ها
  • لرز
  • گوش درد
  • تب بیش از 38 درجه سانتیگراد
  • دشواری یا درد هنگام بلعیدن
  • حساسیت فک و گردن از غدد لنفاوی متورم
  • لوزه هایی که قرمز و متورم به نظر می رسند
  • لوزه هایی که لکه های سفید یا زرد دارند

در كودكان نیز ممكن است افزایش تحریک پذیری ، اشتهای ضعیف یا ریزش بیش از حد را مشاهده کنید.

چه عواملی باعث التهاب لوزه می شوند ؟

بیشتر موارد التهاب لوزه در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود ، مانند ویروس هایی که باعث سرماخوردگی یا ویروس آنفلوانزا می شوند. برخی موارد نیز می تواند ناشی از عفونت باکتریایی باشد.

این نوع عفونت ها به راحتی سرایت می کنند ، بنابراین مهم است از انتقال عفونت به دیگران توسط افراد جلوگیری کنید.

درمان التهاب لوزه

هیچ درمان خاصی برای التهاب لوزه وجود ندارد ، اما می توانید علائم را با موارد زیر کاهش دهید :

• مصرف پاراستامول یا ایبوپروفن برای کمک به تسکین درد
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • استراحت فراوان

اگر نتایج آزمایش نشان دهد التهاب لوزه در اثر عفونت باکتریایی ایجاد شده است ، ممکن است یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک خوراکی تجویز شود.

اگر آنتی بیوتیک های خوراکی در درمان التهاب لوزه باکتریایی موثر نباشند ، ممکن است آنتی بیوتیک های داخل وریدی ( تزریق مستقیم از طریق ورید ) تجویز شود.

التهاب لوزه مزمن

در بیشتر موارد ، التهاب لوزه پس از یک هفته بهبود می یابد. با این حال ، تعداد کمی از کودکان و بزرگسالان به مدت طولانی به التهاب لوزه مبتلا می شوند یا این که بطور مداوم عود می کند که التهاب لوزه مزمن شناخته شده است و ممکن است نیاز به جراحی باشد.

جراحی برای برداشتن لوزه ها معمولاً فقط در موارد زیر توصیه می شود :

• چندین دوره شدید طولانی مدت التهاب لوزه داشته اید.
  • فعالیت های عادی شما مختل شده است.

جراحی لوزه

چه افرادی به عمل جراحی لوزه نیاز دارند ؟

التهاب لوزه و نیاز به جراحی لوزه در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. با این حال ، افراد در هر سنی می توانند در لوزه خود مشکل داشته و نیاز به جراحی داشته باشند. یک مورد التهاب لوزه برای تأیید عمل لوزه کافی نیست.

جراحی لوزه می تواند سایر مشکلات پزشکی را نیز درمان کند از جمله :

• مشکلات تنفسی مربوط به تورم لوزه ها
  • خروپف مکرر و بلند
  • تنفس در هنگام خواب یا آپنه خواب
  • خونریزی لوزه
  • سرطان لوزه

سن مناسب انجام جراحی لوزه

التهاب لوزه در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. با این حال ، افراد در صورتی که در لوزه های خود مشکل داشته باشند ؛ می توانند در هر سنی این عمل جراحی را انجام دهند.

علت انجام جراحـی لوزه

دلایل مختلفی برای انجام جراحـی لوزه وجود دارد.

مشکل تنفس در خواب و عفونت گلو  همراه با التهاب لوزه ؛ دو دلیل شایع جراحـی لوزه است.

پزشک  ممکن است به یکی از دلایل زیر عمل لوزه را پیشنهاد کند :

1. لوزه های بزرگ شده و مشکل تنفس در شب : لوزه های متورم می توانند باعث خروپف و توقف تنفس کوتاه در خواب ، بیماری آپنه انسدادی خواب شوند.
  2. عفونت های مکرر : ابتلا به عفونت به دفعات در سال تعریف می شود. عفونت می تواند هفت بار یا بیشتر در سال بروز کند.

اگر شما یا فرزندتان بیش از دو روز گلودرد داشته اید ، مشکل تنفسی یا درد در بلعیدن دارید ، احساس مریضی یا ضعف شدید می کنید ، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

روش های جراحـی لوزه

به طور کلی جراحـی لوزه می تواند تحت بیهوشی عمومی انجام پذیرد ؛ لازم به ذکر است که این عمل جراحی ، معمولا 20 تا 30 دقیقه طول به طول می انجامد.

در زیر به رایج ترین روش های جراحی برای بیرون آوردن لوزه ها ذکر شده است :

• الکتروکوتر : در این روش از گرما برای برداشتن لوزه ها و جلوگیری از هرگونه خونریزی استفاده می شود.
  • تشریح چاقوی سرد : لوزه ها را با چاقوی جراحی برمی دارند. سپس خونریزی با بخیه یا الکتروکوتر ( گرمای شدید ) متوقف می شود.
  • چاقوی جراحی هارمونیک : در این روش از ارتعاشات فراصوت برای برداشتن لوزه و قطع خونریزی به طور همزمان استفاده می شود.

تکنیک های دیگر شامل فرسایش فرکانس رادیویی ، لیزر دی اکسید کربن و میکروبیدر می باشند که در راستای بیرون آوردن لوزه ها استفاده می شوند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟

التهاب لوزه معمولاً یک بیماری جدی نیست. فقط در مواردی که علائم وجود دارد باید به پزشک مراجعه کنید :

• بیش از چهار روز ادامه داشته و هیچ نشانه ای از بهبود دیده نشود.
  • در هنگام خوردن یا نوشیدن یا مشکل تنفسی ایجاد کند.

پزشک متخثث ،  در ابتدا گلو را معاینه می کند و در مورد علائم از شما می پرسد.

لازم به ذکر است که در صورت ضرورت ؛ می توان برای تأیید تشخیص ، سواب گلو انجام داد.

آماده شدن برای جراحی لوزه

• دو هفته قبل از جراحی باید مصرف داروهای ضد التهاب را متوقف کنید. این نوع دارو شامل آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن است. این نوع داروها می توانند خطر خونریزی را در حین و بعد از جراحی افزایش دهند.
  • شما باید داروها ، گیاهان و ویتامین هایی که مصرف می کنید را به پزشک اطلاع دهید.
  • شب قبل از عمل ، باید شام سبکی بخورید و در روز عمل ناشتا باشید. این بدان معنی است که شما نباید نوشیدنی یا غذا بخورید ؛ زیرا معده خالی ، خطر حالت تهوع ناشی از بیهوشی را کاهش می دهد.
  • برنامه ریزی کنید یک همراه در بیمارستان و پس از ترخیص تا چند روز اول به شما کمک کند.
  • بیشتر افراد حدود یک هفته از محل کار یا مدرسه مرخصی خواهند داشت.

مراقبت های بعد از جراحـی لوزه

بهبودی بعد از عمل لوزه ، می تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

• مواجهه با درد بعد از جراحـی لوزه ، امری شایع است و ممکن است 3 تا 4 روز پس از جراحی افزایش یابد.
  • میزان درد ، غالبا صبح ها بیشتر است و به طور کلی ممکن است تا 2 هفته طول بکشد.
  • باید حداقل یک هفته بعد از عمل لوزه ، در خانه استراحت کنید و فعالیت خود را برای 2 هفته محدود کنید.
  • بعد از عمل لوزه ، کلید بهبودی نوشیدن مایعات کافی است.
  • تا یک هفته بعد از جراحـی لوزه ، غذاهای نرم یا خنک مثل بستنی ، اسموتی ، ماست ، پودینگ ، آبگوشت ، پوره سیب زمینی و تخم مرغ همزده نیز توصیه می شود.
  • چنانچه بعد از مصرف دارو یا یک روز بعد از جراحی با مشکل در تنفس ، تب ، استفراغ یا گلودرد حتی در صورت مصرف داروی مسکن ؛ باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • بعد از جراحـی لوزه در کودکان ، باید مراقب باشید که کودک تان به سرماخوردگی ، گلودرد و عفونت گلو مبتلا نشود.

در آخر لازم به ذکر است که اگرچه لوزه ها بخشی از سیستم ایمنی بدن می باشند ، اما از بین بردن آن ها بر توانایی بدن در مبارزه با عفونت ها تأثیری ندارد ؛ چرا که سیستم ایمنی بدن ، راه های زیادی برای مبارزه با میکروب ها دارد.